• Gratis levering vanaf € 49,95
  • Gratis levering vanaf € 49,95

Gember

De gezondheidsvoordelen van gember en gemberthee

Gember komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië, en wordt verder vaak gekweekt in Australië, China, Haïti, India, Jamaica en Nigeria. Op de markt vind je doorgaans enkel de wortelstok van de gembervrucht. Gember staat bekend om zijn scherpe geur en smaak, als ook zijn gezondheidsvoordelen. Het aroma is te danken aan de verbindingen gingerol en shogaol.

De voedingswaarde van gember

Gember is een goede bron van vitamine A, B, C en E, evenals mineralen zoals calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, natrium en zink. Bovendien is gember caloriearm: het bevat slechts 80 calorieën, naast 2 gram eiwitten, 1 gram vet en 2 gram vezels.

1. Gember helpt maag-darmklachten en stimuleert de spijsvertering

Gember ontspant de spieren in het maag-darmkanaal en versnelt de voedselvertering. Dit zorgt voor een snellere lediging van de maag en darm.

Daarnaast helpt gember bij het verminderen van oprispingen, krampen, opgeblazenheid en winderigheid. Om die reden helpt gember om een zware maaltijd sneller te doen zakken.

Vanwege haar antibacteriële eigenschappen wordt gember vaak gebruikt tegen diarree veroorzaakt door bacteriën. Ook bij voedselvergiftiging is gember een nuttig kruid.

2. Gember verzacht hoest en verkoudheden

Van gember wordt gezegd dat het, vooral dan de borst en de keel. Gember helpt je om te zweten, wat de symptomen van verkoudheden, griep en koorts kan verlichten. Gember functioneert tevens als een pijnstiller. Het wordt gebruikt tegen een zere keel, hoesten, postnasale drip en slijm in de longen. Doordat gember ontstekingsremmende eigenschappen bezit, zal het tevens helpen om je verkoudheid in te korten.

3. Gember verlicht pijn

Gember kan dankzij ontstekingsremmende en pijnstillende stoffen de pijn van reumatoïde artritis, artrose en jicht verlichten.

Een studie naar pijn door artrose toonde aan dat een gemberextract van 500 mg tweemaal per dag een even efficiënte werking heeft als de inname van 400 mg ibuprofen drie driemaal per dag. Onderzoek wees ook uit dat een massage met gember en appelsienolie kan helpen bij het verminderen van stijfheid en pijn in de knie.

4. Gember bestrijdt misselijkheid en braakneigingen

Een gram gember per dag kan helpen bij het verminderen van ochtendmisselijkheid en braakneigingen bij zwangere vrouwen. Gember kan gebruikt worden als alternatief voor vitamine B6.

Een studie had als belangrijke conclusie dat gember misselijkheid en braken met 38% hielp verminderen. Dit opmerkelijke kruid kan tevens helpen bij het bestrijden van duizeligheid. Gember kan zo functioneren als alternatieve pil tegen reisziekte.

5. Gember verlicht PMS en menstruatiepijn

Als ontstekingsremmende en pijnstillende stof wordt gember gebruikt om menstruatiepijn te verminderen.

Een studie toonde aan dat gember de pijn van menstruatieklachten vermindert. 1 à 2 gram gemberpoeder kan al effectief zijn bij het verlichten van pijn tijdens de eerste 3-4 dagen van de menstruatie.

Gember wordt ook gebruikt om de hoeveelheid bloed te verminderen die verloren gaat tijdens de menstruatie. Ook bij PMS heeft gember een gunstige werking: het verbetert de stemming en vermindert krampen.

6. Gember verlicht migraine en hoofdpijn

Gember remt de prostaglandines, het type lipide dat zich bezighoudt met letsels op de plaats van weefselschade. Gember stopt zo de bevordering van bloedvatontstekingen, en vermindert hoofdpijn en migraine. Gember in poedervorm of verse gember kan voorkomen dat migraine-hoofdpijn optreedt en is nuttig voor kinderen met deze aandoening. Het innemen van gember helpt niet alleen bij het blokkeren van de pijn die gevoeld wordt tijdens hoofdpijn, maar het biedt ook verlichting bij de duizeligheid en misselijkheid die gepaard gaan met migraine.

7. Gember helpt bij astma en allergieën

Gember helpt bij aandoeningen van de luchtwegen. Van de krachtige verbindingen in gember is aangetoond dat ze allergische reacties onderdrukken en allergische ziekten behandelen. Gemberextract helpt de luchtwegen open houden tijdens ontstekingsreacties op allergenen. Astma wordt dan weer veroorzaakt door ontstekingen in de spiercellen van de luchtwegen, waardoor ze spasmen. Gember kan helpen om de ontstekingen geassocieerd met astma te verlichten.

8. Gember is goed voor je orale gezondheid

Gember is een superfood dat je tanden witter kan maken en je tandvlees gezond helpt te houden. De antibacteriële eigenschappen van gember houden tandplak en bacteriële opbouw op afstand. Sommigen zeggen zelfs dat gember zelfs het risico op tandvleesontsteking, tandvleesaandoeningen en orale kankers kan verminderen.

9. Gember bevordert de hartgezondheid

Gember heeft een reputatie opgebouwd voor het gezond houden van je hart. Dit kruid kan het cholesterolgehalte verlagen, bloedstolsels voorkomen en de bloeddruk verlagen, die allemaal het algemene risico op hartaandoeningen verminderen. In Chinees onderzoek werd dagelijkse gemberconsumptie geassocieerd met een 8% lager risico op het ontwikkelen van hypertensie en een 13% lager risico op coronaire hartziekten bij volwassenen.

10. Gember vermindert het risico op kanker

Gember is een uitstekende bron van antioxidanten. Studies hebben aangetoond dat gember oxidatieve stress kan verminderen. Het lichaam moet vrije radicalen elimineren om ziekten zoals kanker te voorkomen. In een proef gaven onderzoekers 20 deelnemers gedurende 2 dagen 2 g gember of een placebo. De deelnemers hadden allemaal een hoog risico op het ontwikkelen van colorectale (dikkedarm) kanker. Biopten toonden aan dat gember het colonweefsel ondersteunde en er minder cellulaire proliferatie had plaatsgevonden.

Een recept voor gezonde gemberthee

1: Kook 1 liter water 2: Voeg verse plakjes gember toe en laat 10 minuten zacht inkoken 3: Haal de stukjes gember uit het water 4: Voeg kaneel, kurkuma of cayennepeper toe (optioneel) 5: Voeg honing of agavesiroop toe (optioneel) 6: Voeg een plakje citroen toe (optioneel) 7: Roer en geniet van de voordelen

Bronnen:

Ginger: Health Benefits, Nutrition, and Recipes

Effects of Ginger Supplementation on Cell Cycle Biomarkers in the Normal-Appearing Colonic Mucosa of Patients at Increased Risk for Colorectal Cancer: Results from a Pilot, Randomized, Controlled Trial