• Gratis levering vanaf € 49,95
  • Gratis levering vanaf € 49,95

Vitamine D

In de orthomoleculaire wereld is het belang van hoge doseringen vitamine D al geruime tijd een prominent gespreksonderwerp. Langzamerhand weet een stortvloed aan ondubbelzinnige onderzoeksresultaten ook nationale en Europese overheidsinstellingen te overtuigen. Zowel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden als de maximaal toegestane doseringen blijven stijgen.

Het in vet oplosbare vitamine D is essentieel voor onze gezondheid. Strikt genomen is vitamine D geen echte vitamine. Het kan immers tussen mei en oktober worden aangemaakt in de (onbedekte) huid onder invloed van UV-B (ultraviolet licht) uit zonlicht. Je dient dan wel iedere dag tussen 11 uur ‘s ochtends en 3 uur ‘s middags ten minste een kwartier tot een half uur buiten te zijn. De rest van het jaar is het zon licht niet krachtig genoeg om een adequate vitamine D aanmaak te garanderen. Belangrijke risicogroepen voor vitamine D-tekort zijn baby's, kinderen, zwangere vrouwen en ouderen. Daarbij kunnen mensen met een donkere huidskleur en mensen die hun lichaam grotendeels bedekken, altijd zonnebrandmiddelen gebruiken of de meeste tijd binnenshuis doorbrengen, het hele jaar door een te lage lichaamseigen aanmaak van vitamine D hebben. Kortom, een deel van het jaar of het hele jaar zijn we voor een goede vitamine D-voorziening afhankelijk van vitamine D uit voedingssupplementen. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om voldoende vitamine D uit de voeding te halen, zelfs bij het gebruik van voedingsmiddelen die zijn verrijkt met vitamine D.

De kennis over de rol van vitamine D in het menselijk lichaam is de laatste decennia enorm toegenomen. Wetenschappers hebben receptoren voor vitamine D aangetroffen in meer dan 30 verschillende typen weefsels en organen, waaronder afweercellen, hersenen, spieren, hart, alvleesklier, schildklier, bijschildklier, thymus, huid (hoorncellen), darmen, eierstokken, baarmoeder, placenta, borst en prostaat. Dit betekent dat vitamine D een breed werkterrein heeft en op uiteenlopende manieren de gezondheid ondersteunt. Vitamine D is dus niet alleen belangrijk voor sterke botten en tanden. Uit recente wetenschappelijke studies is gebleken dat een goede vitamine D-voorziening op termijn gunstig is voor de levensverwachting en kwaliteit van leven. Zorgen voor een optimale vitamine D-voorziening, het hele jaar door, is daarom een uitstekende investering in de gezondheid!

Voordelen vitamine D

*is van belang voor sterke botten en tanden en verhoogt de opname van calcium (kalk) in botten en tanden;

*is belangrijk voor sterke en soepele spieren en een goede balans;

*bevordert een gezond en evenwichtig afweersysteem;

*verhoogt de weerstand tegen infecties;

*ondersteunt de stofwisseling van koolhydraten en vetten;

*vermindert de vetopslag;

*heeft een gunstige invloed op hart en bloedvaten;

*helpt bij het behoud van een gezonde bloeddruk;

*ondersteunt de barrièrefunctie van de darmwand;

*is belangrijk voor de vruchtbaarheid;

*is goed voor het zenuwstelsel, de hersenfunctie en de geestelijke veerkracht;

*is positief voor stemming en welbevinden;

*ondersteunt de conditie van het oog;

*helpt bij het behoud van gezonde cellen en weefsels;

*gaat verouderingsprocessen tegen.

Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20D

Ter Informatie

Auteur: Mike Verest

Vitamine D tegen Corona: Experts raden het iedereen aan te slikken

Eindelijk is het dan zover! Deze belangrijke vitamine krijgt eindelijk de aandacht die het verdient! Velen hoogleraren immunologie, wetenschappers en doktoren zijn nu allemaal voor het slikken van vitamine D tegen corona. Volgens experts is de kans dat je een corona-infectie oploopt kleiner en als je tóch ziek wordt kan de ziekte minder ernstig verlopen. Maar welke soort neem je in en hoeveel?

Eindelijk is het bewijs dan hier! Laat dit het begin zijn van minder IC opnamen, minder patiënten in het ziekenhuis en minder sterfgevallen en complicaties. Hoe? Met de inzet van Vitamine D. Al maanden roep ik dat bepaalde vitaminen niet mogen ontbreken om jezelf zo goed mogelijk te beschermen tegen schadelijke virussen en bacteriën. Steeds wordt er maar geroepen dat er weinig tot geen bewijs is voor de werking ervan. Tot nu! Tot mijn grote verbazing is nota bene de Volkskrant zojuist naar buiten gekomen met het artikel: “Helpt vitamine D tegen Corona”. Ook is het AD naar buiten gekomen met het artikel: “Slik vitamine D tegen Corona”.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine die met name zorgt voor bevordering van de opname van calcium en voor de botgroei en -mineralisatie. Ook speelt het verscheidene rollen in je immuun- en verteringssysteem, de bloedsomloop en het zenuwstelsel (1).

Nieuw onderzoek suggereert dat deze vitamine kan bijdragen aan preventie van een reeks ziekten, zoals depressie, diabetes, kanker en hartziekten. De helft van alle Nederlanders heeft een zwaar Vitamine D tekort

Wat staat er in het artikel? Huub Savelkoul, hoogleraar immunologie aan de Wageningen Universiteit zegt dat bij ongeveer de helft van alle volwassenen het gehalte vitamine D in het bloed schrikbarend laag is. Welke mensen zijn dit dan? Dat zijn vooral mensen met een donkere huid (pigment absorbeert zonlicht), mensen met overgewicht (Deze vitamine wordt opgeslagen in vetweefsel en is dan niet meer beschikbaar) en ouderen (zitten vaker binnen en maken minder aan).

Met de aankomende wintermaanden (en lockdowns) gaat dit alleen maar meer worden, dus dienen we NU in actie te komen.

Covid-patiënten hebben vaak last van hun immuunsysteem dat in reactie op het coronavirus uit de bocht vliegt. Vitamine D zou die ontsporing kunnen bedwingen, blijkt onder meer uit Amerikaans onderzoek (bron) zegt de Volkskrant.

Het immuunsysteem functioneert als een orkest met perfect op elkaar afgestemde muzikanten en deze geweldige vitamine zorgt er als het ware voor dat de dirigent goed blijft functioneren.

Het handhaven van voldoende Vitamine D-niveaus is van vitaal belang om besmetting te voorkomen of om de infectie zonder sterfte af te weren, mocht deze zich voordoen.

“We concluderen dat er een verband bestaat tussen Vitamine D-niveaus en COVID-19-gevoeligheid en deze vitamine zou een essentieel element kunnen blijken in onze strijd tegen COVID-19”, aldus de wetenschappers (bron). Deze informatie kan duizenden doden per jaar voorkomen!

Welke soort Vitamine en hoeveel?

Voor veel mensen kan het goed zijn om een supplement te slikken om te zorgen voor voldoende vitamine D. Deze vitamine komt voor in twee hoofdvormen: D2 (ergocalciferol) en D3 (cholecalciferol), waarbij D2 vooral van planten komt en D3 van dieren (15).

Uit onderzoek komt naar voren dat het verhogen en behouden van een goed niveau van deze vitamine veel beter gaat met D3 dan met D2, dus neem een supplement met de D3-vorm. Tot zover de soort. Nu de hoeveelheid.

Er is heel wat discussie binnen de wetenschap over hoeveel van deze vitamine je lichaam eigenlijk nodig heeft. In de VS beschouwt de National Academy of Medicine 600-800 IE per dag als voldoende voor de meeste mensen, terwijl de Endocrine Society 1500-2000 IE per dag adviseert (2, 3).

De aanbevolen dagelijkse inname (ADH) staat in de VS momenteel op 600-800 IE vitamine D voor volwassenen, gebaseerd op de aanbevelingen van de National Academy of Medicine (2).

Het optimale niveau van deze vitamine in het bloed is niet precies vastgesteld, maar valt waarschijnlijk tussen de 50 – 100 nmol/L (4, 5, 6). Volgens de National Academy of Medicine is een dagelijkse inname tot 4000 IE vitamine D veilig voor de meeste mensen, hoewel er tijdelijk nog veel hogere doseringen nodig kunnen zijn bij sommigen om te zorgen voor stijging van de bloedwaarde (4).

Wat neem ik zelf? Dagelijks 5.000 IU (IE) per dag in de maanden september tot april. Dit is zeker niet teveel en geeft goede bescherming. Door in de zomermaanden te stoppen zul je vrijwel nooit te hoge waarden kunnen krijgen in je bloed. Wil je er zeker van zijn, kun je je testen!

Is vitamine K2 niet nodig als je vitamine D slikt?

Er bestaan heel wat misverstanden over vitamine D gebruik. Het zou gevaarlijk kunnen zijn en je dient het altijd met vitamine K2 in te nemen. Het idee hierachter is als volgt. Het slikken van vitamine D verhoogt de opname van Calcium uit de darm naar het bloed. Als daarbij geen vitamine K beschikbaar is, blijft een groot deel van de calcium in de bloedvaten, waar het aderverkalking kan veroorzaken.

Ook hopen zich dan calcium deeltjes in de rest van het lichaam op, wat niet gewenst is. Vitamine K zorgt er voor dat calcium vanuit het bloed in de botten en tanden komt. Dit proces vindt echter alleen plaats als je jaren achter elkaar vitamine D3 slikt in grote doseringen. Dit zal nooit gebeuren als je 8 maanden per jaar het dagelijks slikt. Ook dokter John Cannell, MD zegt (bron): “Je hoeft geen K2 te slikken”. Zijn uitleg? “Er wordt algemeen aangenomen dat het lichaam geen vitamine K2 kan maken uit vitamine K1, dus je dient dan K2-supplementen nemen, MAAR in 2006 bevestigden onderzoekers dat deze omzetting bij mensen WEL plaatsvindt!

Onlangs is het mechanisme waarmee het lichaam vitamine K1 omzet in vitamine K2 opgehelderd. Het komt voor via een tussenmolecuul, vitamine K3, dat in de darm wordt aangemaakt uit vitamine K1.

Moderne mensen hebben een tekort aan K2 omdat ze geen grote hoeveelheden aan K1-bevattend voedsel eten. Als je dus voldoende vitamine K2 binnen wil krijgen , kun je het beste dus je groenten eten.”

Laatste advies over Vitamine D

Neem dus dagelijks met een gerust hart Vitamine D3 (3.000 tot 5.000 IU (IE) per dag). Dit kan een mega verschil voor je gaan maken wanneer je wordt blootgesteld aan het Corona virus of elk ander virus in de toekomst. Vitamine K2 bij slikken is dus geen must mits je heel veel groentes eet.

Wel is het aan te raden om naast vitamine D, ook voldoende vitamine C binnen te krijgen. Waarom? Onderzoek bewijst namelijk de waarde van Vitamine C bij meer dan 200+ ziekten!